Sunday, 4 May 2014

Tips Mendidik Anak Pintar & Kreatif Berfikir

Assalamualaikum & selamat sejahtera

Salam hujung minggu buat semua. Hari nie nak share sedikit tips untuk mendidik anak. Moga dapat dijadikan panduan buat kita semua. Dan semoga bermanfaat!

Photo: Tips Mendidik Anak Pintar dan Kreatif Berfikir.. Jom klik share!


Untuk maklumat lanjut tentang pembelian produk Shaklee / keahlian / jana pendapatan dari rumah sila hubungi saya seperti di bawah: 
email: mommyfarisazham@gmail.com
SMS: 013-7073943 (Deanna)

Saturday, 3 May 2014

10 Makanan Malaysia Yang Paling Menggemukkan!

Assalamualaikum & selamat sejahtera

Salam hujung minggu buat semua. Anda suka makan nasi lemak? Roti canai? Nasi goreng? Biasanya menu nie kita jumpa waktu sarapan pagi kan? Macam mana kalau semua tu tersenarai dalam makanan yang paling menggemukkan? Huuhuhuu...jangan la nangis ya. Bukan bermakna lepas nie anda dah tak boleh makan lagi, tapi berhati2 la dengan kuantiti yang diambil ya. 

Jom baca apa lagi makanan yang paling menggemukkan. Terima kasih info yang dikongsikan oleh Kevin Zahri.

Kita semua memang sukai makanan. Lagi-lagi makanan lazat Malaysia seperti nasi lemak and roti canai. Tapi tahukah kita kandungan setiap makanan yang dimakan – kalori, nutrisi, lemak, dan segala yang terkandung dalam makanan tersebut? Percayakah anda, ada beberapa jenis makanan yang boleh menyebabkan kita gemuk?

1. Nasi Lemak.

Kegemaran setiap rakyat Malaysia. Hidangan nasi lemak (mengandungi karbohidrat,protein,lemak) lebih kurang 390 kalori tak termasuk sambal, telur rebus, ikan bilis dan kekacang. Hidangan lengkap lebih kurang 450-500 kalori. Kalau anda makan nasi lemak bertambah dan kadang kadang ada ayam goreng (240 kalori), sambal sotong(170 kalori) atau lauk yang lain, rasa rasa menggemukkan tak?
Fakta: Nasi lemak tidak berkolesterol! Tak percaya? Baca di sini

2. Roti Canai.

Paling senang, paling cepat. Siapa yang tak suka kan? Satu keping roti canai bersamaan dengan 300 kalori. Kalau anda makan dua keping dah 600 kalori, itu baru hidangan sarapan pagi, lunch, dinner dan snek diantaranya anda nak makan apa? Bayangkan kalau berlari di treadmill atau jogging, kenalah berlari dalam 90min barulah bakar 600 kalori.

3. Nasi Goreng.

Biasanya satu pinggan dalam 630 kalori. Kerana nasi tersebut digoreng, ditambah pula dengan ayam dan telur serta sedikit sayur, menjadikan nasi goreng kurang seimbang. Nilai kalori tinggi lebih kepada lemak dan karbohidrat. Kalau nak makan, cuba jangan lebih segenggam tangan.
…bayangkan kalau berlari di treadmill atau jogging, kenalah berlari dalam 90min barulah bakar 600 kalori…

4. Ais krim.

Ais krim memang sedap! Siapa tak nak. Lagi-lagi dengan cuaca di Malaysia yang panas 365 hari setahun.  Tetapi ingat, ais krim tinggi lemak dan gula serta kalori – dua scoop ais krim pun dah 380 kalori. Macam mana tu?

5. Burger Ramly.

Sebenarnya bukanlah burger Ramly semata-mata. Burger memang tinggi kalori. Daging kisar tinggi nilai lemak. Satu hidangan burger biasanya lebih 475 kalori. Biasanya makan ada keju, sos cili, mayonis, kadang kadang special sikit ada telur. Agak agak berapa kalori?

Untuk rujukan burger Burger King. Lebih 1000kcal.

6. Mee kari.

Hidangan mee dengan sup kari,santan. Menyelerakan! Kalori lebih kurang 500. Kalau teringin juga, apa salahnya ganti dengan mee sup, baru 380 kalori.

7. Makanan bergoreng.

Rata-rata kebanyakan makanan bergoreng. Sekeping pisang goreng pun dah 170 kalori. Makanan seperti ini tak sesuai sebab digoreng mengunakan minyak (1g fat : 9 kalori) dan lagi-lagi kalau dipakai minyak yang sama. Jadi kalau boleh kurangkan makanan bergoreng, cari alternatif lain(rebus, panggang dll)

8. Susu Pekat Manis.

Susu penuh krim ini sememangnya kurang elok untuk anda! Kandungan lemak tinggi dan walaupun ia ada sumber kalsium, dinasihatkan menggantikannya dengan kurang kandungan lemak atau rendah lemak. Satu sudu susu pekat manis biasa mengandungi dalam 60kcal.

9. Roti Manis dan Donut.

Kadang kadang orang salah sangka roti tidak memberi kesan kegemukan apa apa. Tetapi roti manis seperti roti krim dan coklat memang tinggi dengan kandungan lemak dan karbohidrat. kalori. Boleh cuba roti wholemeal.

…Satu sudu susu pekat manis biasa mengandungi dalam 60kcal.

6 Donut mengandungi dalam 1200kcal.

…tahukah anda bahawa 1x donut biasa mengandungi 200kcal! Kalau makan separuh dozen dah 1200kcal!! …


10. Mayonis.

Suku cawan mayonis mengandungi 360 kalori (40g lemak). Memang kurang sihat jika anda penggemar mayonis yang tegar. Jadi kurangkan!

Sebenarnya makanan yang disenaraikan ini tak menggemukkan pun, cuma bergantung kepada anda berapa banyak anda makan dan kuantiti yang diambil. Jika anda makan tanpa mengambil kira kalori, lemak lemak yang terkandung dalamnya, maka itu boleh consider makanan yang anda ambil itu menggemukkan diri anda sendiri.
Jadi anda harus kawal pemakanan dan tahu bagai mana sukatan kalori setiap hari. Semoga berjaya!
Berhati2 dengan apa yang anda makan ok! Anda adalah apa yang anda makan. :)

Untuk maklumat lanjut tentang pembelian produk Shaklee / keahlian / jana pendapatan dari rumah sila hubungi saya seperti di bawah: 
email: mommyfarisazham@gmail.com
SMS: 013-7073943 (Deanna)

Thursday, 1 May 2014

Tak Sampai SEBULAN TURUN 3KG Dengan ESP!

Assalamualaikum & selamat sejahtera

Tak Sampai SEBULAN TURUN 3KG Dengan ESP?! Memang best lah ESP nie! Bukan je untuk kecantikan, tapi boleh turunkan berat badan tau. Boleh slim gitu...silap2 slim gebu!

Jom baca cerita kegembiraan customer kami nie.

TESTIMONI ESP:

Bagaimana ESP membantu anda untuk langsing?
  • memberikan rasa kenyang lebih lama. Secara tidak langsung ia membantu mengawal nafsu makan dan mengelakkan daripada mengambil makanan ringan yang tidak berkhasiat
  • membantu membakar lebih 35% kalori
  • membantu menjaga otot bagi menghalang berat badan naik mendadak 
  • membantu penghasilan susu dengan lebih cepat dan pekat. Sebab tu ramai ibu menyusu yang suka kan ESP. Walaupun tengah berdiet, mereka dapat bekalkan susu yang cukup dan berkhasiat untuk anak mereka
  • membantu mendapatkan kulit yang cantik, gebu, menghilangkan parut, menegangkan payudara dan juga dapat membekalkan tenaga yang berpanjangan

nak KURUS: ESP mengawal selera makan..

nak PUASA: ESP memberi rasa kenyang lebih lama..membekalkan tenaga sepanjang hari

nak TAMBAH SUSU IBU: ESP membantu mempercepatkan penghasilan susu

nak CANTIK: ESP menggebu, melicin dan menganjalkan kulit

nak SIHAT: ESP menyihatkan tubuh keseluruhannya..

kalau PREGNAN:ESP menguatkan rahim, untuk pembentukan otot baby

NAK PREGNAN: ESP memelihara dan memulihara rahim.. membekalkan tenaga

 
ESP memang BEST kan? Jadi apa tunggu lagi? Belum cuba belum tau... :)


Nak tau lebih lagi apa yang BEST SANGAT pasal ESP nie? Klik DI SINI.

Nak lihat lagi customer Shaklee yang berpuas hati dengan ESP, klik DI SINI.


* Testimoni ini adalah pengalaman customer dan hasil dari setiap consumer mungkin berbeza. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila consult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut.  

* These statement have not been evaluated by the Food & Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or preventary disease. 

Untuk maklumat lanjut tentang pembelian produk Shaklee / keahlian / jana pendapatan dari rumah sila hubungi saya seperti di bawah: 
email: mommyfarisazham@gmail.com
SMS: 013-7073943 (Deanna)