Followers

11 December 2012

Mengapa vitamin tak memberi kesan?


"Dean tak kurus pun aku ni..sama je..."
Keluh customer saya setelah sebulan lebih mengambil Set Slimming Shaklee.


Apakah puncanya?

Setelah di selidik, rupanya beliau tidak mengamalkan pengambilan air yang mencukupi atas alasan tak tahan asyik nak ke tandas.

Nasihat saya, jika ini juga berlaku pada anda adalah lebih baik anda menghentikan sahaja pengambilan supplement dalam diet anda.

Kenapa?

Pengambilan supplement dalam diet seharian anda sememangnya memerlukan banyak air demi penyerapan yang baik oleh tubuh badan manusia. Jika pengambilan biasa bagi yang tidak mengamalkan supplement adalah 2 liter sehari. Namun bagi pengamal supplement, pengambilan air yang banyak adalah sangat perlu untuk menyahtoksik dari badan serta melancarkan penyerapan nutrein oleh badan. Pengambilan air juga membantu meningkatkan keperluan oksigen oleh tubuh. Jika kekurangan air, badan akan mudah letih kerana kepekatan darah dan jantung memerlukan banyak tenaga untuk mengepam.

Pendek kata, jika anda pengamal supplement tetapi mengambil remeh tentang pengambilan air bermakna anda hanya membebankan tubuh anda.

Selain itu, anda juga perlu elakkan minuman berkafein seperti kopi atau teh. Pengambilan minuman berkafein ini boleh menyebabkan vitamin musnah dan pengambilan supplement tidak akan memberikan apa-apa impak atau kesan terhadap diri anda.



Sikap istiqamah dan sabar juga perlu untuk mendapatkan manfaat kebaikan setiap vitamin yang diambil. Istiqamah dan sabar perlu ada dalam setiap individu kerana sikap inilah yang dituntut dalam agama untuk berjaya di dunia dan di akhirat. Displinkan diri anda dalam menjayakan istiqamah. InsyaAllah ~


salam sayang dari Deanna Aris

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen! ^__~

Vitamin Cinta

Vitamin HOT untuk Wanita