Followers

06 December 2012

Vitamin untuk perokok

 

Semalam ada yang bertanyakan saya vitamin apa yang sesuai untuk suaminya yang merokok. So malam nie saya nak kongsikan dengan anda set vitamin untuk perokok.


Vitamin yang dicadangkan:

Vitamin B

Vitamin C

Vitamin E

Vitamin D


Jika anda seorang perokok, adalah PERLU untuk melindungi badan anda sebanyak mungkin daripada kesan-kesan negatif akibat merokok. Vitamin-vitamin penting seperti vitamin B, vitamin C, D dan E akan ’hilang’ dengan merokok. Vitamin ini mengawal fungsi badan yang penting dan membantu mencegah perkembangan penyakit.


Kenapa perlunya Vitamin C untuk perokok?

Vitamin C
Oksida di dalam asap rokok mempercepatkan metabolisme vitamin C, menyebabkan bekalan vitamin ini menjadi berkurangan. Pengambilan tambahan Vitamin C boleh mengembalikan tahap Vitamin C pada darah perokok kepada normal. Penyelidik di Hospital Veterans Pentadbiran di Pennsylvania mendapati bahawa tahap normal vitamin C boleh melindungi perokok tegar dari keracunan darah. Kerana vitamin C juga membantu mengawal jumlah kolesterol di dalam darah, kekurangan Vitamin C boleh merosakkan keupayaan badan untuk menukar kolesterol ke hempedu. Kolesterol kemudian berkumpul dalam aliran darah, ’berkumpul’ di dalam arteri dan boleh menyebabkan aterosklerosis. Pengambilan tambahan Vitamin C juga membantu melindungi tahap plasma darah dan fungsi vitamin E, antioksidan kepada badan. Bruce Ames, Ph.D., pengarah Institut Alam Sekitar Pusat Sains Kesihatan Kebangsaan di Universiti California, Berkeley mendapati bahawa perokok tidak makan makanan yang cukup kaya dengan vitamin C. Menurut Dr. Ames, perokok perlu menelan dua atau tiga kali dos harian vitamin C yang disyorkan untuk bukan perokok.

 

Kenapa perlunya Vitamin E untuk perokok?

Vitamin E
Pada tahun 2005, kajian oleh Institut Linus Pauling yang disiarkan dalam “American Journal of Clinical Nutrition,” menunjukkan bahawa tahap Vitamin E pada plasma darah berkurangan dan hilang dengan lebih cepat dalam perokok berbanding bukan perokok. Kerana tahap vitamin E yang rendah, ia tidak memberi perlindungan yang mencukupi terhadap radikal bebas, ini mungkin salah satu sebab-sebab mengapa orang yang merokok boleh mendapat kanser.

 

Kenapa perlunya Vitamin D untuk perokok?

Vitamin D (Ostematrix-Kalsium,Vitamin D & Magnesium)
Kajian menunjukkan bahawa orang yang merokok boleh menjejaskan metabolisme vitamin D dan kalsium seterusnya meningkatkan risiko osteoporosis.Vitamin D membantu untuk mengawal kalsium dalam badan anda dan membantu mengekalkan kepadatan tulang. Vitamin D boleh membantu perokok melambatkan kadar kehilangan kepadatan tulang.

 

Kenapa perlunya Vitamin B untuk perokok?

Vitamin B
Perokok mempunyai risiko yang lebih besar untuk mendapat kanser paru-paru dan pankreas berbanding dengan bukan perokok, namun risiko ini boleh dikurangkan dengan mendapat vitamin B yang mencukupi. Rachael Stolzenberg-Solomon, Ph.D., di Institut Kanser Kebangsaan di Bethesda, Maryland, mendapati bahawa tahap vitamin B folat adalah lebih rendah pada pesakit yang menghidap barah pankreas. Asid folik, amat penting untuk paru-paru, juga boleh membantu mengurangkan simptom bronkitis pada perokok.
 

*kredit


Ada juga sumber yang mengatakan Vitamin C dapat membantu menghilangkan ketagihan merokok.


Seorang perokok akan banyak kehilangan vitamin c dalam badan sepanjang aktiviti merokok mereka. Nikotin mempengaruhi metabolisme tubuh yang menyebabkan tubuh kita tidak mampu menyimpan vitamin C dengan baik. Untuk itu, perokok perlu mengambil vitamin c dengan banyak untuk membersihkan nikotin dalam darah.

dalam artikel kajian perokok di US ada menyatakan;

Spray vitamin C into the back of the mouth and throat each time you want a cigarette. (Drug and Alcohol Dependence, 1993:337, p 211-213.)

 

dalam artikel tu dicadangkan spray Vitamin C, akan tetapi vitamin C spray mahal - apa nak susah katanya - beli yang dalam tablet pun takpa. atau pecah tablet dalam air dan minum! ambillah Shaklee Sustained release Vita-C .

 

Kenapa? Bila badan nikotin yang berkarat dalam darah dan badan tu dapat disingkirkan sedikit demi sedikit, kebergantungan terhadap nikotin akan berkurangan. Maka seterusnya TIADA LAGI perasaan hendak merokok. 

 

Belum cuba mana nak tau kan? So lepas nie boleh la beli Vitamin C untuk yang tersayang!

 

*kredit

 

 * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

 

Pertanyaan?

Hubungi saya melalui email anakesin85[a]yahoo.com atau SMS 013-7073943 (Deanna) untuk maklumat lanjut. Jangan lupa LIKE FaceBook Dunia Vitamin Semulajadi untuk mendapatkan TIPS KESIHATAN terkini! 

 



2 comments:

  1. bagus info nie..kepada perokok yg tegar boleh la kurangkan aktiviti merokok anda dgn mengambil vit B,C,E,D nie..ia juga boleh meningkatkan kesihatan badan anda..:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..semoga info ini dapat memberi manfaat kepada semua :)

      Delete

Terima kasih atas komen! ^__~

Vitamin Cinta

Vitamin HOT untuk Wanita