Followers

24 May 2017

Kenapa Insentif Percutian Shaklee Best Sangat?


Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


Baru-baru nie Shaklee buat trip ke Jepun. Ini adalah salah satu insentif percutian buat pengedar Shaklee yang aktif dan memenuhi syarat kelayakan yang ditetapkan oleh company.


Image result for trip percutian shaklee

Jom kita layan cerita Kenapa Insentif Percutian Shaklee nie best gila!! Sampaikan ramai yang naik cemburu tengok mereka nie. Termasuklah saya! 


Kisah ini diambil dari fan page iReach


Image may contain: 7 people, text

Ini ialah kisah kenapa admin rasa Trip Shaklee ni best sangat-sangat. Yang buat admin rasa lagi best bila tahu tentang incentive trip MLM lain. Memang lah buat rasa “kenapa lah aku tak daftar ahli dari dulu lagi oi!”. 

Anyway,

Ada beberapa pengajaran utama yang kita boleh ambil:

(1) Kalau dah buat bisnes Shaklee, buat lah betul-betul sampai sekurang-kurangnya dapat join trip oversea Shaklee macam #iReachJapan ni. Kalau tengok betul-betul, memang tak susah mana pun kalau setakat nak dapat 1 tiket tu.

(2) Kalau tengah buat MLM selain Shaklee sekarang ni, All The Best! Dan gunakan lah ketujuh-tujuh point yang admin kongsikan di sini untuk paksa company MLM masing-masing improve. Kalau Shaklee boleh, kenapa MLM korg tak boleh?

(3) Kalau masih belum daftar sebagai ahli Shaklee, apa tunggu lagi? Cepat-cepat lah daftar. Jangan jadi macam admin. Menyesal tak join sejak baby 27 tahun lepas. Selain jadi lebih sihat, kita boleh jalan-jalan percuma dengan Shaklee.

Selamat membaca!



Image may contain: 4 people, people smiling, text and outdoor

#1 Betul-Betul Travel, Bukan Cop Passport Saja

Masa borak-borak, ada seorang kawan ni cerita. Dia buat MLM ABC (bukan nama sebenar). Dan dia baru balik daripada incentive trip MLM dia di London waktu tu. Katanya, dia ke sana 4-hari.

Bila dengar dia sebut 4-hari, admin terus tanya “apa je yg ko sempat buat 4-hari pergi London?”.

Ceritanya lebih kurang begini:

(1) Hari pertama bertolak dengan Malaysia Airlines (MAS). Naik pesawat jam 11.15pm dan tiba di London jam 5.55am keesokan harinya (hari kedua).

(2) Hari kedua, setibanya mereka di kota London, terus jalan-jalan Free & Easy. Sama ada masuk museum yg percuma ataupun shopping (banyak yg pilih untuk shopping di Oxford Street). Malam, check in hotel.

(3) Hari ketiga, masih Free & Easy lagi. Lepas check out hotel, kebanyakannya sambung shopping sekitar Oxford Street. Malam tu, pulang ke tanah air. Guna pesawat MAS & bertolak jam 11.35pm.

(4) Hari keempat, tiba di KLIA jam 5.50pm.

Daripada 4-hari semuanya, 2-hari tu cuma perjalanan pergi balik saja. Datang jauh-jauh pun, cuma menginap satu malam saja? Lenguh badan duduk dalam kapal terbang tak hilang lagi, dah kena balik dengan 13-jam perjalanan lagi.

Adui, betul-betul sekadar nak cop passport saja nampaknya. Rasa nak je cakap "trip kau ni melawat London ke transit je kat sana?". Sebab, semasa transit di Dubai on the way pulang dari Orlando tahun lepas pun, Shaklee bawa jalan-jalan lunch sebelum melawat Burj Khalifa & Dubai Mall.

Mungkin sekadar boleh cerita ke prospek “Syarikat ABC dah belanja aku sampai ke London tahu!”.

International Trip Shaklee yang admin tahu, sekurang-kurangnya seminggu. Kalau jauh (macam Amerika atau Eropah), hampir 10 hari mereka di sana. Baru lah sempat hilang lenguh-lenguh badan, sebelum pulang.

Apa yang mereka buat sepanjang 7-10 hari di sana? Baca cerita seterusnya...

#ShakleeRewards


No automatic alt text available.

#2 Jujur Nak Bagi Reward, Bukan Acah-Acah Tapi Kedekut Sebenarnya

Satu masalah Incentive Trip Shaklee ni; kalau tak 5-star, tak sah. Daripada hotel, sampai lah ke makan, semuanya Shaklee nak bagi kita yang The Best.

Macam baru-baru ni ke Jepun, mereka duduk 3-malam di Imperial Hotel Tokyo; antara hotel tertua & mewah ni Jepun. Dibina sekitar 1880-an, Imperial Hotel Tokyo ni tempat Maharaja Jepun bawa tetamu untuk bermalam. Juga tempat artis & delegasi diplomatik kehormat duduk. Tak ke dahsyat tu?

Lagi best, hotel ini terletak di Ginza (ala-ala macam Bukit Bintang - KLCC kita). Senang jalan-jalan shopping bila ada masa lapang.

Berapa harga satu malam? RM2,000 semalam (screenshot harga di http://bit.ly/2qTdSRU). Dan perlu booking 6-bulan lebih awal kalau nak duduk ramai-ramai macam mereka ni. 6-bulan tau, bukan 6-hari. Punya lah hot hotel ni.

Masa ke Orlando USA untuk Global Conference tahun lepas, mereka bermalam di Gaylord Palm Resort. Resort ni punya lah best, siap ada water park & indoor jogging track. Siap ada buaya (alligator) lagi di taman mini mereka. Malaysia atau Singapura pun belum ada hotel sebegini. Sangat unik, kan?

Kalau setakat 5-star rangkaian antarabangsa macam Hilton, Pullman, Mariott & Conrad tu memang biasa sangat dah. Contohnya Hilton Park Lane di London, Pullman Montparnasse di Paris, Mariott Long Beach di California & Conrad Bophorus di Istanbul.

Tu baru hotel, kita tengok bab makanan pula.

Shaklee memang sediakan makanan sepanjang perjalanan. Siap diberikan snek lagi kalau perjalanan tu lama sangat. Contohnya semasa mereka ke Snow Wall di Tateyama tempoh hari. Sampai saja di bas, mereka diberikan snek sebelum sampai ke hotel untuk makan malam. Punya lah Shaklee taknak kita lapar.

Eh kejap. Memang tak sempat nak lapar pun!

Dan makanan yang mereka sediakan, bukan calang-calang. Bagi yang dah biasa travel, menu makanan mereka bukan juga asyik kebab, falafel atau shawarma saja tau. Semestinya bukan setakat €5 punya hidangan.

Macam trip Shaklee Jepun ni, mereka dihidangkan dengan Kaiseki Dinner atau fine-dining Japan. Bagi yang belum tahu, Kaiseki adalah hidangan paling top di restoren tradisional Jepun. Ianya sangat mahal, ¥15,000 hingga ¥40,000 satu kepala. Bersamaan RM575 hingga RM1,535 setiap orang.

Boleh bayang berblanja RM1,000 sekali makan?

Dan bukan sekali, tapi beberapa kali mereka dijamu menu Kaiseki ni. Sewaktu mereka di Tokyo pula, Shaklee belanja multi-course crab menu. Daripada ketam sushi, ketam rebus, ketam masak sampai lah ke ketam goreng. Fuh, punya lah banyak jenis masakan ketam orang Jepun ni. ¥7,000 hingga ¥10,000 seorang kalau lepas 4pm.

Oh ya, admin ada beritahu belum?

Salah satu desert yang mereka makan ada ditabur emas. Ya, emas tulen! Kita di sini sibuk guna emas sebagai pelaburan, mereka di sana setakat makan untuk desert saja. Adui. Nak tahu macam mana rupa desert yang ditabur emas? Klikhttp://bit.ly/2rRo8Ho

Terakhir, kalau Shaklee tak sempat nak belanja makan; contohnya waktu mereka shopping di Premium Outlet atau tengah enjoy dalam Disneyland, Shaklee bagi duit poket buat belanja makan. Nampak tak, betapa Shaklee jujur nak reward pengedar mereka?

Jangan tak tahu, duit makan yang Shaklee bagi biasanya banyak sangat sampai boleh buat shopping tau. Dah habis belanja pun ada yang bawa balik lebihan duit tu ke Malaysia. Tak pasal-pasal dapat free CASH. Oh My Shaklee...



Image may contain: 4 people, people smiling, people standing and text

#3 Penuh Itinerary Setiap Hari, Bukan Takat “Free & Easy”

Selalu kan kita tengok penggiat MLM lain ramai-ramai tayang paper bag Louis Vuitton lah, Gucci lah, etc kalau ikut trip. Lagi-lagi kalau mereka ke Eropah. Kadang tu, admin tengok, hari-hari sepanjang mereka berada di sana pun asyik tunjuk gambar shopping. Musykil betul. Jadi, admin korek lah daripada mereka.

“Apa yang korg buat kalau trip Syarikat?”

Hampir semua pun jawab “syarikat bagi tiket flight & hotel. Sampai sana suka hati nak buat apa”. Sebagai rakyat Malaysia, sudah tentu shopping jadi pilihan utama. Kalau 3 hari mereka di sana, memang 3-hari tu lah keluar masuk outlet saja kerjanya.

Sebab tu ramai antara mereka yang jadi personal shopper semasa di sana. Cepat2 ambil gambar, cepat2 send ke Whatsapp & cepat2 ambil order. Zass, tu yang keluar dengan paper bag berkepuk-kepuk tu. Tapi tayang macam lah mereka yang punya. Oops

Tapi trip Shaklee memang Jam Packed.
Hari-Hari pun ada benda nak buat.

Contohnya masa ke Jepun Baru-baru ni. Hari pertama jejak kaki di tanah Matahari Terbit pagi-pagi tu terus dibawa ke Toki Premium Outlet. Biasalah kita ni, shopping tu macam Spa & Massage. Sakit badan & Jetlag segala hilang bila tengah shopping. Lagi-lagi kalau shopping di luar negara kan? Kemudian, mereka bermalam di Gero; tempat Onsen paling best di Jepun.

Hari kedua, mereka dibawa ke Takayama Morning Market & Old Town Sannomachi. Lepas tu, mereka dibawa sejam perjalanan ke Shirakawa-Go; perkampungan Jepun yang dapat pengiktirafan UNESCO World Heritage Site. Hari ketiga, mereka ke satu-satunya Snow Wall di dunia; Tateyama Kurobe Alpine Route.

4-jam tau perjalanan dari hotel mereka di Gero.

Hari keempat, mereka dijemput makan Strawberry sepuas-puasnya di ladang berdekatan Yamanashi; Ishihara Nojo. Lepas makan tengah hari di restoren Ninja, mereka ke Pink Moss atau Fuji Motosu pula. Lepas check in di Imperial Hotel Tokyo, mereka ada special dinner bersama Dr Yasuhiko Kojima pula; Immunologist pertama yang discover tentang Interferon sebelum Saintis barat sambung kajiannya.

Hari kelima, mereka ke Tokyo Metropolitan Government Building Observatories untuk menikmati pemandangan bandar Tokyo, sebelum dibawa melawat pejabat Shaklee Jepun kemudiannya. Lepas lunch, mereka ke Sumida River Cruise sampai ke Odaiba Waterfront.

Hari keenam, ada Shaklee Walk atau jogging ringan-ringan di Hidiya Park (depan Imperial Hotel Tokyo). Lepas tu mereka ke Disneyland seharian. Hari kelapan, check out hotel & pulang.

Fuh, habis juga tulis semua itinerary ni. Kita yang baca pun macam semput. Apetah lagi mereka yang join, sure enjoy!



Image may contain: 10 people, text

#4 Didik Kita Jadi Pengembara, Bukan Sekadar Pelancong Biasa

Bagi yang dah biasa travel, pasti dah pernah dengar kata-kata “be a traveller, not a tourist”. Inilah yang mentor kami tekankan di #iReachTravelselama ini. Mereka nak kami-kami ni cuba at least backpack sekali. Cuba rancang perjalanan & susun itinerary sendiri. Ia buat kita keluar comfort zone sehari-hari.

Sekali, Presiden Shaklee Malaysia; Helen Lam, pun cakap benda ni. Dalam opening speech dalam majlis makan malam pertama di Jepun.

Sebab tu, Shaklee sanggup berbelanja banyak untuk kaiseki dinner. Supaya setiap pengedarnya berpeluang rasai sendiri makanan tradisional orang tempatan. Macam kalau orang putih datang ke Malaysia, rugi kalau tak cuba nasi lemak kita.

Bezanya, kaiseki dinner ni sangat exclusive & mahal harganya.

Mereka juga diberi sepasang pakaian tradisional Jepun juga. Yukata namanya. Lengkap sepersalinan dengan terompah & bunga dibelakangnya. Semua ni kalau nak kira, ¥15,000 juga harganya.

Admin biasa tengok orang Malaysia yang pakai Yukata di sana hanya untuk sesi foto sendiri-sendiri atau se-family saja. Tapi mereka ni siap jalan-jalan di old town Takayama & ke Shirakawa-Go dengan Yukata ni juga! Travel agent pun cakap “ini pertama kali mereka bawa bas yang penuh dengan Yukata”. Tiada MLM lain yang buat agaknya.

Admin agak touching bila tengok Presiden Shaklee Jepun; Mr Shoji Doyama, dan Saintis Jepun; Dr Yasuhiko Kojima, pakai baju batik masa Family Dinner mereka. Bila kita hormat orang dengan berpakaian tradisi mereka, mereka juga akan balas hormat dengan pakaian tradisi kita.

What a feel…

Not to mention, mereka ni jadi artis sepanjang di Sannomachi & Shirakawa-Go. Manakan tidak, mereka satu-satunya group yang berpakaian Yukata. Banyak orang local senyum-senyum especially bila tengak 3 anak #iReachFoundersjalan-jalan dalam Yukata.

“Kawaiii” (comelnyaaa) antara sebutan mereka.

Yang pelancong asing pula, siap ada yang minta ambil gambar mereka bersama. Paling best, bila mereka (orang Malaysia yang muka langsung tak sama macam orang Jepun) berpakaian Yukata, ia jadi satu “conversation starter”.

“Where are you from?” antara soalan pemula yg diakhiri dengan gambar selfie bersama & bertukar contact kemudiannya.

Best kan trip Shaklee?



Image may contain: 5 people, people smiling, child and text

#5 Boleh Bawa Anak-Anak, Mak/Ayah & Mertua

Kalau bukan satu-satunya, Shaklee adalah MLM terawal yang membenarkan pengedar membawa ahli keluarga bersama. MLM lain, paling-paling pun cuma boleh bawa pasangan saja.

Tapi trip Shaklee, boleh bawa pasangan, anak-anak, mak/ayah & mertua. Travel dengan orang tersayang, itu paling utama kan?

Percuma pula tu! Adui…

Macam #iReachFouders ni, sepanjang 5-tahun bersama trip Shaklee, memang mereka bawa anak-anak, mak/ayah & mertua. Tiket yang mereka dapat tu banyak sangat (macam yang paling banyak je admin tengok), sampai terpaksa bawa anak-anak, mak/ayah atau mertua sebenarnya.

Kalau tak bawa, rugi.

Kalau kos Shaklee nak bawa seorang pengedar ke Incentive trip luar negara pun sekitar RM15,000-RM20,000, bayangkan mereka ni angkut sampai 5-6 orang setiap kali trip. Siap dah dapat bilik Suite & penerbangan kelas perniagaan lagi (tambah lagi RM10,000/org). Bestnya lah hai...

Kenapa Shaklee benarkan?

Sebab bisnes Shaklee bukan sekadar transaksi jual-beli, tapi tentang membina legasi. Legasi yang sangat family friendly.



Image may contain: text

#6 Hormat Keperluan Muslim

Banyak orang malaysia yang bawa Maggy atau makan makanan Arab setiap kali ke luar negara. Selain jimat, memang itu je lah pun yang boleh makan. Dengan trip Shaklee, tak perlu bawa Maggy pun boleh survive. InsyaAllah. Bukan takat survive, silap hari bulan makin bulat sebab terlebih makan lagi ada.

Ya, Shaklee sangat menjaga sensitiviti pengedar Muslim. Lagipun, 60% market di Malaysia adalah Melayu/Muslim.

Kita tak perlu fikir “mana nak cari makanan Halal”. Sebab Shaklee dah survey, check & tempah siap-siap makanan Halal. Tu yang mereka sampai naik bas ke hotel lain semata-mata nak dapatkan Sarapan Halal di Holiday Villa Hotel, London. Padahal, boleh je breakfast roti ke apa ke yang muslim boleh makan di Hotel Hilton Park Lane tu.

Begitu juga ruang solat.

Yang pernah travel mungkin dah biasa solat di parking lot, taman-taman, playground atau celah-celah museum. Ya lah, tempat minority muslim mana ada Masjid atau surau bersepah macam kita di Malaysia ni. Tapi dengan trip Shaklee, kita tak perlu runsing fikir cari ruang solat.

Pertama kali sampai di Toki Outlet di Jepun, mereka terus dibawa ke ruang solat khas di sana. Hanya dibuka untuk mereka hingga jam 12.30pm.

Semasa berada di Snow Wall pula, mereka dibawa terus ke ruang solat yang hotel di sana dah sediakan. Ala-ala bilik Onsen gitu. Padahal, mereka tidak menetap di sana. Cuma makan tengah hari saja.

Semasa makan tengah hari di Kanituraku Restoren, mereka dijamu di satu bilik khas. Dalam tu ada pentas kecil yang agak lapang. Sambil makan crab, mereka gunakan ruang pentas tu untuk gilir-gilir solat. Seronok kan?

Paling best, admin dengar, masa Global Conference Shaklee di Long Beach & Orlando 1-3 tahun lepas, Shaklee siap sewa bilik khas (perlukan duit ok nak sewa ni) semata-mata nak beri ruang kepada pengedar muslim menunaikan solat.

Memang touching betul.

Sebab tu, pengedar Shaklee begitu setia & sayangkan Shaklee.



Image may contain: 4 people, people smiling, sunglasses and text

#7 Semua Pengedar Memiliki Peluang Yg Sama

Ada MLM yang cuma reward bila dah sampai rank tertentu saja. Bila sekali dah capai, dia akan dapat join trip tu selama-lamanya. Walaupun business performance mereka untuk tahun itu, tidak sebagus atau sebaik pengedar yang lain. Pendek kata, tiket mereka “at at the expense” of good performance pengedar lain tapi belum capai rank yang sama seperti mereka.

Ada juga MLM yang ambil jalan pintas. Mungkin sebab mereka inginkan gambar peserta yang lebih ramai, mereka sanggup tawarkan join trip incentive mereka kepada pengedar yang tidak layak; dengan syarat mereka bayar beberapa ribu sebagai kos transport & penginapan.

Apa yang terjadi ialah, pengedar yang kaya-raya saja yang memenuhkan kerusi; walaupun sebenarnya mereka bukan business leader yang selayaknya. Dengar cerita, sampai ada yang sanggup buat personal loan semata-mata nak bayar kos transport & hotel ke company mereka.

Hmm, rasanya lagi elok kalau pergi sendiri.
Tiada lah terikat dengan itinerary company.

Tapi Shaklee ni ada lain sikit.

Pertama, hanya yang betul-betul layak saja yang boleh ikuti trip mereka. Yang sipi-sipi atau lagi sikit pun mentah-mentah saja Shaklee reject. Sebabnya, trip Shaklee ni 100% exclusive. Kalau dah ada si “non-performer” dalam tu, dah tak jadi exclusive lah kan?

Kedua, Shaklee tak reward berdasarkan seniority. Tapi, business performance semata-mata. “Hang dah rank tinggi2 atau dah lama join tapi tak deliver, SORRY”. “You belum rank tertinggi tapi Business Performance superb, COME”. Dengan kata mudah, sesiapa pun, “anda buat, anda dapat”. Dan tak semestinya upline boleh dapat lagi banyak tiket daripada downline. Kalau downline tu skor, memang dia lagi banyak dapat berbanding upline-nya sendiri. Adil kan?

Ketiga, tiada had berapa banyak point yang kita boleh skor. Tak macam MLM lain yang “paling-paling pun boleh dpt 2 tiket atau bawa pasangan saja”. Di Shaklee, lagi banyak skor, lagi banyak tiket boleh dapat. Tu yang #iReachFounders boleh dapat sampai 5-6 tiket. Ada juga pengedar lain yang skor sampai 3 tiket untuk trip Jepun baru-baru ni.

Apa pun, memang semua pengedar memiliki peluang yang sama. Yang tak sama, mungkin usaha masing-masing saja. Sebab itu satu-satunya yang membezakan antara pengedar Shaklee A dengan pengedar Shaklee B. Yang penting, adil & saksama...


******************************************************************************************************************************************************************************************

Memang best sangat baca kisah mereka yang dah merasa insentif percutian Shaklee nie. Saya sendiri pun teruja tau! Sangat sangat sangat teruja!!!

Memang terlalu berbaloi sangat kerja kuat dengan Shaklee. Company betul-betul reward kita! Sebab tu la ramai yang sayang dan setia dengan Shaklee!


Jom usaha sehabis baik untuk next trip Shaklee!



Image result for trip percutian shaklee

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen! ^__~

Vitamin Cinta

Vitamin HOT untuk Wanita