Followers

20 July 2013

Berpuasa, Kurma dan Performance Drink

Berpuasa, Kurma dan Supplement
***********************************
Kredit: Kak N @ http://www.anakkuwiraku.com 
 
Artikel nie Kak N post tahun lepas 3 minggu sebelum puasa.  Saya sangat tertarik dengan pengisian dalam artikel Kak N nie. Sebab tu juga saya suka nak share pada anda semua yang datang menjengah blog saya.
 
Jom baca!

Hanya tinggal 3 minggu lagi kita akan mula berpuasa di bulan Ramadhan. Ramai yang dah buat persediaan dari segi mental dan fizikal dengan mula berpuasa di bulan Syaaban. Tidak kurang segelintir yang kerisauan tentang pengeluaran hasil susu terutama golongan ibu yang menyusu.
Di kala ini, saya sendiri menyiapkan persiapan dengan bekalan Performance Drink yang mencukupi untuk seisi keluarga selain kurma Nabi iaitu Kurma Ajwa.
Alhamdulillah bagi yang alert, mereka dah menyiapkan persiapan dengan membuat pesanan beberapa supplement sepanjang berpuasa. Antara supplement yang sesuai diamalkan ketika berpuasa ialah Vitalea kerana ia kaya dengan semua jenis vitamin termasuk zat besi, vitamin B yang lengkap dengan 8 kumpulan B, Vitamin C sustained release , Ostematrix dan ESP bersama Performance Drink.

Menghidupkan sunnah :
===============

BERSAHUR untuk berpuasa termasuk sunnah Nabi Muhammad saw. Sahur bermaksud makanan atau santapan yang diberkati. Bersumber daripada Aisyah, beliau berkata: “Rasulullah saw bersabda: - Bawalah kepadaku santapan yang diberkati itu, iaitu sahur. Kadang-kadang Rasulullah makan sahur hanya dengan dua biji kurma."
Rasulullah menganjurkan supaya makan sahur melalui sabdanya bermaksud: “Makan sahurlah kerana sesungguhnya dalam makan sahur itu ada berkat.”
Termasuk sunnah Rasulullah ialah mengakhirkan sahur. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Darda, Rasulullah bersabda maksudnya: “Makan sahurlah pada akhir malam.”
Diterangkan pula, Rasulullah biasanya makan sahur kemudian terus keluar untuk bersolat. Hikmah sahur dan fadilat mengakhirkannya disebut oleh Rasulullah antara lainnya:
Ia mempunyai unsur berkat. Makanan apa pun yang mengandungi berkat akan membantu seseorang dalam mentaati perintah Allah.

=====================================
Jika dah amalkan kurma perlukah makan vitamin ?
=====================================

Tak salah pun jika nak tambah vitamin selain pengambilan kurma demi membantu kita bertahan sepanjang berpuasa.

Seperti analogi kawan saya, ALLAH dah jadikan setiap wanita itu cantik tapi mengapa masih ramai yang nak bermekap? Jawapannya sebab ingin lebih kelihatan cantik. Bibir kita dah sedia warna merah tapi nak cantik kita masih gunakan lipstick.

Ada yang bersoal : Puasa itu adalah menahan diri dari lapar dan dahaga, jika pengambilan supplement itu benar boleh menghilangkan dahaga dan lapar apakah kesan kepada nikmat sebenar berpuasa?

Supplement itu bukanlah untuk menghilangkan rasa dahaga dan lapar sepanjang hari sehingga tidak merasai langsung lapar dan dahaga, memadai saya katakan ia hanya membantu diri kita BERTAHAN dan mampu aktif sepanjang berpuasa. Tidaklah elok apabila orang melihat, dia lembik dan tidak produktif sebab berpuasa.

Namun tiada paksaan untuk menjadikan supplement itu makanan tambahan bersahur dan berbuka. Terpulang pada individu itu sendiri. Hanya kita yang mengenali diri kita. Terutama ibu yang bekerjaya….bila pulang di rumah kita juga yang sibuk uruskan keluarga dan rumahtangga, maka tepuk dada tanya selera.

Serba sedikit perkongsian tentang manfaat Performance Drink*
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


1. Ia adalah minuman ahli sukan yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehydration, seperti fungsi minuman isotonik.


2. Ia membekalkan 3 jenis karbohidrat bagi tenaga dan stamina.


3. Ia bukan milk booster, atau minuman penambah susu, sebaliknya membantu tubuh kita menjaga kestabilan bendalir agar tidak kekeringan.


3. Ia mengandungi formula karbohidrat unik Shaklee iaitu opticarb yang membekalkan tenaga serta merta. Opticarb ialah rangkaian karbohidrat yang memberikan kita tenaga berterusan tanpa menganggu kestabilan gula dalam darah.


4. Fungsinya tak sama dengan milk booster atau makanan penambah susu lain kerana ia bukan untuk menambah susu sebaliknya menjaga sistem tubuh badan kita dalam sehari berpuasa dan menyusu/mengepam.


5. Ia bukan saja untuk ibu menyusu/mengandung semasa berpuasa, tapi sesuai untuk semua, terutama yang kerja di tengah panas. Budak2 demam pun elok amik ni sebab biasa la budak2 bila dah demam tak selera makan minum. Ia boleh tolong cegah dehydration tu.
 

Alhamdulillah, saya juga mempersiapkan diri dengan supplement seperti ESP, Performance Drink, Vitalea & B-Complex pada Ramadhan kali ini.
Supplement memang sangat membantu saya dikala berpuasa dalam menguruskan keluarga dan rumah tangga. Ditambah dengan saya yang sedang mengandung 7 bulan dan melayan anak saya yang baru berusia 2 tahun. Anak kecil tentulah macam2 karenah dia kan...namun dengan bantuan supplement saya dapat bertahan dan aktif sepanjang berpuasa.

Anda jugaboleh klik DI SINI untuk ketahui lebih lanjut tentang Set Berpuasa & Testimoni.


* These statement have not been evaluated by the Food & Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or preventary disease. 

Untuk maklumat lanjut tentang pembelian produk Shaklee / keahlian / jana pendapatan dari rumah sila hubungi saya seperti di bawah: 
email: mommyfarisazham@gmail.com 
SMS: 013-7073943 (Deanna) 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen! ^__~

Vitamin Cinta

Vitamin HOT untuk Wanita